Hadi Yüzelim


Nasıl Yüzülür?
Yaz sıcaklığının iyice hissedildiği şu günlerde serinlemek için en iyi çare olarak suya giriyoruz. Peki suya girerken nelere dikkat etmeliyiz. Nasıl yüzmeliyiz ve nereler de yüzmeliyiz.
İnsanoğlu karada yaşayan bir canlı olmasına rağmen gerek zoru seven yapısıyla gerek spor amaçlı gerek serinleme ve gerekse eğlence amaçlı suya girmeyi sever. Ancak suda dikkat edilmesi gereken bazı şeyler vardır bunlara uymazsak suyun eğlence olmaktan çıkıp bir katile dönüşmesi çok zor değildir.
Nerelerde yüzülür:
1. Yüzmek için öncelikle temiz yerleri seçin suda mikroplar daha kolay bulaşabilir ve sizi hasta edebilir.
2. Tatlı suda yüzmek tuzlu su da yüzmekten zordur; tuz oranı düşük olan suda yoğunluk azdır ve sizi dibe çeker.
3. Göletler de yüzülmez; göletler yapılışları itibariyle yüzme amaçlı değildir bu yüzden diplerinde suların taşıdığı kum batak haline gelmiştir ve batak sizi dibe çeker.
4. Yüzmeden önce açma germe ısınma hareketleri yapın; deniz suyu ve termal havuzlar dışındaki havuzların suları soğuktur kaslarınız soğuk suda iyice kasılabilir ve suyun üstünde kalmanız zorlaşır. Yüzmeden önce vücudun ısınması krampları önler.
5. Kaplıcalarda yüzmek daha faydalı olacaktır ancak çok fazla sıcak suda kalmak vücudunuzun daha fazla su toplamasına neden olur bu da zararlıdır bu yüzden çok uzun süre su da kalınmamalıdır. Kaplıcalarda ve saunalarda sıcaktan dolayı çok susayacaksınızdır ama kesinlikle soğuk su içmeyin serinlemek için soğuk duş iyi olabilir ancak soğuk su içmek sizi hasta eder. Kaplıcalarda sıcak sudan çıktıktan sonra serinlemek için dışarıya çıkmayın ya da kurulanmadan uzun süre beklemeyin  bu da sizin hastalanmanıza neden olur çünkü ıslak olarak soğuk havaya maruz kalmak klimanın altında yatmak gibi etki edecektir.
6. deniz suyunun hijyeni hiçbir zaman yeterli değildir bu yüzden dalmak için mutlaka su geçirmeyen bir gözlük kullanın ve gözlüksüz su da gözünüzü açmayın bu hem gözünüzü yakar hem de hastalıklara davetiye sunar. Kulak tıkaçları da iyidir bu hem kulağınıza su kaçmasını engeller hem de kulak için iltihabını engeller.
7. Temizliğinden şüphe ettiğiniz hiçbir yere girmeyin; kaplıcalarda çamur şifalı olabilir ancak şifalı hiçbir şey lağım gibi kokmaz aynı şey denizler için de geçerlidir deniz kendini temizler oradan buraya pislik gelmez mantığı sizi hasta edebilir bu yüzden halka açık plajlar da veya özel plajlarda temizliği garanti olan yerlerde yüzün.
8. Sulama kanalları ve  süs havuzları hiçbir zaman yüzme amacıyla yapılmaz; su kanallarına, kanalın yosun bağlamasına engellemek için bir takım kimyasallar atılabilir kurbağaların virüsleri veya başka şeyler karışabilir bu yüzden temiz bile görünse zararlı olabilir. Süs havuzlarında suların devir daim ile yeniden akıtılmasından dolayı ve aydınlatmalardan kaynaklı elektrik aksamıyla kaplıdır. Suya karşı yalıtımı olmasına rağmen kaçak olabilir aynı zamanda bu sularda su canlısı yaşamaması için kimyasallar da bulunur bunlar hayvanların bağışıklığı olduğu şeyler olabilir ancak insan için kötü sonuçları kaçınılmazdır.

Nasıl Yüzülür?
Karada yaşayan insanoğlu suya girdiğinde sudaki durumun karadan farklı olduğunu gördüğünde panik yapar. Suda dikkat edilecek ilk kuralımız panik yapmamaktır. Eğer suda sakin kalabilirseniz suyun kaldırma gücüyle zaten yüzeye çıkarsınız. Ancak burada anlatılacak bilgiler ışığında yüzmeyi öğrenemeyeceğinizi belirtelim yüzme uygulamalı olarak öğrenilir. Yüzme öğrenme tekniği motor öğrenmedir bir kere öğrendiğinizde unutmazsınız ve her zaman su yüzeyinde kalabilirsiniz. Ancak yüzmeyi kendi çabalarınızla öğrenmişseniz su yüzeyinde kalabiliyorsanız buradaki tekniklerle yüzme beceriniz gelişir. Ancak bu becerilerin gelişmesi için sık tekrarlar ve kontrollü çalışmalar yapmalısınız bu nedenle yanınız da birisi olmadan farklı stiller denemeyin.
Yüzmeden önce mutlaka en az 2 saat önce yemek yemiş olmalısınız bu sizin vücut rahatlığınız için olmazsa olmazdır. Aç karnına yüzmek te sizi çok halsiz bırakabilir enerji sağlamak için meyve suyu veya meyve yenebilir.
Yüzmenin aynı zamanda vücut yapısını estetik olarak düzelmesine zayıflamaya fayda sağlar ayrıca yüzme bir çok yorucu spor kadar enerji harcatır ve yüzerken yapılan spor diğer spor tekniklerinden daha kolay ve eğlencelidir.
Anadolu üniversitesi gençlik ve spor kulübünün sitesine yayınlanan yüzme sitillerini burada paylaşıyorum. Unutmayın yüzme öğrenmek için usta öğretici şarttır bunun için okulların yüzmek ve spor kulüpleri belediye yüzme havuzları ve özel yüzme havuzları size yardımcı olacaktır.

SERBEST YÜZME STİLİ:
Dört yüzme stilindeki en hızlı olanıdır.Çekiş tekniği bir sağ kol bir sol kol şeklinde kabaca bir pervane gibi diyebiliriz.Kolların çekiş ile ayak vuruşu ve nefes senkronu iyi ayarlanmalıdır.Serbest yüzmede dikkat edilecek hususlar.
  • Kol çekişi
  • Ayak vuruşu
  • Nefes koordinasyonu
  • Vücudun suda duruşu
Kol çekişinin başlangıcı vücudun yatay tamamen suya paralel olması ile kolun omuz yardımı ile başımızın önünden uzanabildiğimiz en uzak noktadan suya girişi yapılır.Girişin yapılmasından sonra elin dıştan içe çok kısa bir hareket ile vücut altından kolu
geriye kadar çekişini yapıp su içindeki kol hareketini bitiriyoruz.Kolun bacak hizasından çıkışı yapıldıktan sonra omuz yardımı ile kolu dirsekten kırıp suyun dışında ileri başımızın önünden tekrar suya girişini yapmak için uzatıp kol turunu bitiriyoruz.Ayak vuruşu kollar ile uyum içerisinde çalışmalıdır.2 kol çekişte toplam 6 ayak vuruşu yapılmalıdır. Nefes almak için başın uygun bir şekilde çevrilmesi şarttır, aksi taktirde vücut pozisyonu, kol hareketlerinin simetrisi ve bacak hareketlerinin planı bozulabilir ve bu şekilde yüzme randımansız bir hale gelebilir.


SIRTÜSTÜ YÜZME STİLİ:


Serbest yüzme stiline benzerliği ile bilinir. Sudaki pozisyonumuz sırt üstü yatay bir pozisyonla başlar .
Bacaklar suya paralel ve gergin olarak su seviyesinin hemen içinde hareket eder. Serbest yüzme de olduğu gibi bir tam kol turunda üç ayak vuruşu önerilmektedir. Kol çekişleri serbest yüzmede olduğu gibi birbirinin zıttı yönlerde bacak baldır hizasında kol düz bir avuç içi içe bakacak şekilde harekete başlar .Kol tam doksan derecelik bir açı aldığında avuç içi dışa dönerek başın arka tarafına kadar çekişi yapıp suya giriş gerçekleşir. Kol suya giriş yaptıktan hemen son rol dirsekten bükülüp vücudun yanından bacak hizasına kadar çekiş yapılır. Kol hareketindeki tur tamamlamış olur. Sırt üstü yüzmede baş sürekli dışarıda olduğu için nefes almada problem konusu yoktur. Uzmanlara göre kol sudan çıktıktan son nefes alınmasını önemektedir. 
KURBAĞLAMA YÜZME STİLİ:

Kurbağlama adından da anlaşıldığı gibi kurbağların sudaki yüzüş stili ile aynıdır.

Bu yüzme stilinde ayak ve kol kordinasyonu çok önemlidir. Kurbağlama yüzme ayakların geriye uzatılıp ilk olarak kol hareketi il başlar.Kollar baş önünde birleşik ileri doğru uzatılmış bir şekilde baş suyun içinde ki pozisyon ile başlar.Kol hareketi birbirinin zıttı yönde yanlara doğru hareket ile başlayıp dirsekler bükülü omuz hizasına kadar suyun altında yüzümüz hizasına kadar bir yay çizerek suyun içindeki hareketi başlar yüzümüze doğru yükselen kol yüz hizasından dışarı çıkartıp ileri hızlı bir şekilde uzatırken ayaklar devreye girip kurbağa ayak yaparak kolların ileri uzanması ile ayakların kurbağa ayak yapması aynı zamanda tamamlanır. Nefes almak için dışarıda olan başımızı da suyun içine sokarak hareketin bir turu tamamlanmış olur.


KELEBEK YÜZME STİLİ:

Kelebek, yüzme stilleri içerisinde en zor yapılanıdır. Kısmen kurbağlama stiline benzer. Kollar ve ayaklar sanki birleşikmiş gibi beraber hareket eder. Bir uzuv ne yaparsa diğeri de aynısını gerçekleştirir. Kelebek yüzmede hareketin merkezi beldir, bel bu stilde diğerlerinde olmadığı kadar önemlidir.

Kurbağalama yüzme tekniğindeki gibi, kelebek tekniğinde de nefes alıp verme başın yukarıya kaldırılması ile gerçekleştirilir. Bazı yüzücüler nefes almak için başlarını kaldırıp yandan almayı tercih eder. Hareket kalça ekleminden yapılır. Dizlerin bükülmesi ile birlikte, üst bacak suya iner ve ayak parmak uçları sivri olarak içe doğru rotayson yapar. İlerlemenin gerçekleşmesi için, alt bacak bir "kırbaç" hareketi yapar. Kol hareketi üç evreden oluşur.: Kolun suya girişi ve suyun tutulması evresinde, eller dışa doğru yay çizerek yapar. Kolun suyu çekme evresinde ise, kollar hafif yana açılır ve hafif dirsekten kırılarak yaparak, suyu çekmeye başlar. Kolun suyu itme evresinde, kollar suyu bacaklara doğru iter ve vücudun yanına yaklaşıncaya kadar devam eder.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder